A dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza, Általános pszichológia 1-3. – 2. Tanulás – emlékezés – tudás


Harmadik fejezet: Tévhitek és hiedelmek Bármikor abbahagyom Hiedelmeink valóságosnak álcázzák önmagukat, így a dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza gondolkodásunkat, érzéseinket, cselekedeteinket. Hiedelmeinkkel korlátokat állítunk önnön szabadságunk útjába. Ha megváltoztatjuk hiedelmeinket, megváltozik életünk. Ám addig nem tudjuk mindezt megtenni, amíg meg nem ismerjük a mélyen bennünk gyökerező hiedelmeinket.

Ezért ebben a fejezetben megtárgyalunk néhány dohányzással kapcsolatos hiedelmet azok közül, amelyek a leggyakoribbak és a legtöbb gondot okozzák a leszokni vágyók számára. Van, aki úgy gondolja, ha csak keveset dohányzik, akkor nincs veszélyben. A kocadohányzás, illetve egy-egy haveri összeborulás alkalmával elszippantott slukkok társasági dohányossá léptetik elő az áldozatot.

Nem árt tisztában lennünk azzal, hogy a legkisebb mennyiségű nikotin is növeli a függőség kialakulásának veszélyét.

Hogyan hagyja abba a dohányzást, ha nincs akarata

A rendszertelen dohányzás megtévesztő lehet, hiszen azt az érzetet kelti, hogy az illető kontroll alatt tartja a dolgokat. De ez nagy tévedés! Kezdetben még így érezzük, aztán szép lassan már nem mi uraljuk a cigarettát, hanem az ural minket! A nikotin elég ravasz ahhoz, hogy alattomosan az ember életébe férkőzzön. Lehetséges, hogy eleinte csupán egy-két alkalommal gyújt rá valaki, de mielőtt felfoghatná az illető, hogy mi is történik vele valójában, az alkalomszerű dohányzás valódi függőséghez vezet.

A nikotin nagyon durva méreg.

Szimpatika főoldal

Egy erős dohányos által naponta elszívott adagok nikotin tartalmának összértéke magasan meghaladja a halálos dózis mértékét. Napi húsz szál cigaretta nikotin mennyiségének egyszeri dózisként való szervezetbe juttatása azonnali halált okozna. A dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza ennek a nikotinmennyiségnek a többszöri, kisebb adagokban történő bevitele, annak rövid felezési ideje és a krónikus fogyasztás során kialakult tolerancia miatt nem jelent közvetlen életveszélyt.

Szokványos, hagyományos dohányzással csak nagyon kemény munka árán lehetne elérni a kritikus mértéket. Néhány másodperccel a belélegzést követően a nikotin az agyba jut és annak működését jelentősen befolyásolja. Ott fejti ki azt a tényleges hatását is, hogy egyre jobban fokozódik a cigaretta utáni vágyunk.

A nikotin így képes elérni, hogy egyre gyakoribb és egyre erősebb legyen kényszerérzetünk a rágyújtásra.

Ezért általánosan elfogadott, hogy leginkább a nikotin a felelős azokért a dolgokért, amelyek a dohányzással kapcsolatban a függőségi viszony megteremtésében a dohányzáshoz való ragaszkodásban alapvetőek. A dohányzás nem arról szól, hogy függetlenek vagyunk és szabadon dönthetünk arról, hogy adott pillanatban rágyújtunk-e, vagy sem. Épp ellenkezőleg nagyfokú függőséget okoz.

Megfoszt minket a a dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza akaratunktól és ezzel egy olyan szokás rabjává tesz minket, amivel önmagunk és a környezetünkben élők egészségét is károsítjuk. Minderre elég nehéz dolog a szabadság élményeként tekintenünk.

Tóth Gábor Élelmiszer-ipari Mérnök - Dohányzásról való leszokás

Minél inkább nő a félelmünk, annál többet dohányzunk. Minél többet dohányzunk, annál inkább nő bennünk a félelem. Ez egy ördögi kör. Ilyenkor olyasvalamiben hiszünk, amit nem akarunk és nem abban, amire vágyunk. A legtöbb új évi fogadalom ugyanis pont szilveszter napjának végéig tart. Miért van az, hogy az egyik pillanat nemes elhatározása elfelejtődik a következő pillanat forgatagában? Azzal, hogy meg akarunk változtatni egy régi beidegződésünket, kilendítjük magunkat saját komfortzónánkból.

Ha biztosítani szeretnénk célunk teljesülését, hozzá kell igazítanunk ezt a komfortzónát. Ha nem tesszük meg, előbb, vagy a dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza azt fogjuk tapasztalni, hogy szándékunkat feladjuk és minden marad a régiben. Ahhoz, hogy módosítsunk komfortzónánkon, egyszerűen csak meg kell változtatnunk a beállításokat a fejünkben. Módunkban áll átprogramozni önmagunkat, hogy életünk a mi céljainkat szolgálja.

Ha belső dolgainkat átállítjuk, a külső dolgaink követni fogják a változást. És ha végig csináljuk, mert eltökéltük, hogy bármi történjen is, kitartunk és vitának helye nincs, nyert ügyünk van.

a dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza

A sikerünk biztosított. Mi emberi lények már csak így működünk. Biztonságot ad, megnyugtat Ez csupán a gyenge jellemek magyarázkodása. Dohányos emberként általában azzal áltatjuk magunkat, hogy a dohányzás bizonyos biztonságot nyújt a mindennapjainkban.

De kérdem én, milyen biztonság az, amelyiktől az ember meg akar fulladni? Milyen biztonság az, amelyik szorítja a szívet és a rák félelmét kelti bennünk. Erre válaszoljon kedves olvasó! A nikotin köztudottan szűkíti az ereket, ezáltal rontja a vérkeringést. A dohányzás azonkívül szívinfarktust és rákot okozhat. Dohányosként az esetleg előforduló sebek is nehezebben gyógyulnak. Mindezzel csak az a tévhit áll szemben, hogy a nikotin lazító hatású.

5 ajánlást, hogyan tisztítsuk meg a tüdőt a dohányzás után 30 napig

Természetesen minden agyunk működését befolyásoló hatás, mely magatartásunk működését sem hagyja érintetlenül. Egy dolog kétségtelen, a nikotin romboló, pusztító hatást gyakorol ránk. Azonban amint kiürül a nikotin a szervezetünkből, eltűnnek ezek a tünetek. Az is téves megállapítás, hogy a cigaretta megnyugtatja az embert.

Éppen ellenkezőleg, idővel egyre ingerlékenyebbé és egyre feszültebbé tesz bennünket. Mire alapozom ezt? A csökkenő nikotinmennyiség mellett azt tapasztalhatjuk, hogy egyre idegesebbek, nyugtalanabbak és ingerültebbek vagyunk.

a dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza dohányzási kódolás

Amint rágyújtunk, ingerültségünk, idegességünk nagyon gyorsan megszűnik. A dohányosok ezt gyakran a cigaretta és a nikotin nyugtató hatásaként értékelik.

Ez azonban tévedés. A nikotin csupán stimuláns hatást fejt ki. Növeli a vérnyomást, emeli a pulzust, szűkíti az ereket, serkenti az éberséget. A nikotin állítólagos nyugtató hatására vonatkozó meggyőződésünk csak illúzió, ami abból ered, hogy zaklatottságunk csak kellemetlen tünet, mely a csökkenő nikotinszintünk következménye és azonnal megszűnik, amint rágyújtunk egy a dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza cigarettára.

Ám a probléma nem oldódik meg attól, hogy rágyújtunk. Bár a dohányzás azt ígéri, hogy megoldja gondjainkat, azok mégis megmaradnak, sőt egyre csak szaporodnak. Ha egy nemdohányzó ember ideges hangulatában rágyújt egy cigarettára, nem fog tőle megnyugodni, azt biztos.

Ami a dohányost megnyugtatja, az nem a cigaretta szívása közben a szervezetébe kerülő nikotin. Az csupán enyhíti az elvonási tüneteket egy kis időre.

Szóval, ami a dohányost megnyugtatja, az nem a nikotin, hanem a dohányzás tudata.

Allen Carr - a dohányzásról való egyszerű lemondás módja Könnyen megszabadulni a halálos függőségtől. A lényeg a félelem felszámolása. Éppen ezen állításon alapszik az A. Carr nikotinkötésekből történő felszabadításának módszertana.

A már függővé vált dohányos ezért csak újabb és újabb rágyújtással tudja megszüntetni azt a nyugtalanság érzetet, amit a dohányzás hiánya vált ki benne.

Mint azt már említettem, a dohányzás egy ördögi kör. Itt jegyeznék meg valamit. Ha van ördögi kör, lennie kell angyali körnek is. Önmagamon megfigyeltem és a dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza tapasztaltam, hogy a leszokásomat követően egyre higgadtabb és egyre türelmesebb lettem.

A feszültség és nyomás, amit alapból éreztem, a dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza, tovaszállt. Még hogy a dohányzás megnyugtat! Egy biztos, az senkit sem nyugtat meg, ha a kezében fogja a koporsószeget.

Lehet, hogy kicsit drámai ez a megfogalmazás, de a kórházi ágy, vagy maga a halál is eléggé lehangoló dolog. Segít a koncentrálásban A nemdohányzók koncentrációja, amikor figyelmüket egy adott tárgyra, konkrét eseményre, cselekvésre irányítják, magasabb fokú a dohányzó társaikénál. Mindez arra az egyszerű tényre is visszavezethető, hogy a dohányzó ember dohányzás közben, ha csak egy-egy pillanatra is, de megosztja figyelmét az adott dolog és a cigarettázás műveletei között.

  1. A sikeres leszokás titka. Kulcs a nemdohányzó élethez. Ingyenes könyv a leszokni vágyóknak
  2. Klasszikus kondicionálás — alapjelenségek Az első kísérletek és a terminológia születése A klasszikus kondicionálás alapjelenségeinek szisztematikus tanulmányozása Ivan Petrovics Pavlov orosz fiziológus nevéhez fűződik.

Mert hát a cigarettát elő kell venni, sőt meg is kell azt tudni gyújtani. Minden bizonnyal kedves olvasómmal is előfordult már nem egyszer, hogy mire előbányászta a dohányzókészletét, cigarettáját, gyufáját és sikerült rágyújtania, teljesen kiment a fejéből, hogy hol is tartott az adott tevékenységében.

Emlékeimből én is sok ilyen esetet tudnék felidézni. Ha pedig már sikerült rágyújtanunk, a képződő hamu sorsáról gondoskodnunk illik.

a dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza

Ezért ki kell vennünk a szánkból a cigarettát és le kell vernünk róla a hamut. Közben más irányú koncentrációnkból figyelmet kell szentelnünk arra is, hogy lehetőség szerint a hamuval beletaláljunk a hamutartóba, illetve, hogy elkerüljük, hogy füst menjen a szemünkbe.

A művelet végeztével pedig el is kell nyomnunk a csikket, ha nem akarjuk, hogy megégessen minket. A különböző kutatások is éppen arról számolnak be, hogy a rendszeresen dohányzók teljesítménye gyengébb a nemdohányzókénál. Az agy működéséhez igen sok oxigénre van szükség. A cigarettázás során a szervezetbe kerülő szénmonoxid azonban rátapad a vér oxigénszállító molekulájára, a hemoglobinra, elfoglalva ezzel az oxigén helyét. Az agy így kevesebb friss oxigénben dús vérhez jut, mindez pedig csökkenti a koncentrációs képességet.

A leszokás nehézségének megoldása részben a dohányzással kapcsolatos különféle hiedelmek és tévhitek felismerésében rejlik. Minél átfogóbbak ezek a felismerések, annál kisebbek lehetnek a leszokás során felmerülő problémák. Lássuk tisztán azt, hogy végre készek vagyunk elengedni azt a hiedelmet, hogy a dohányzás segít koncentrálni, mert ez egyszerűen nem igaz.

a dohányzásról való leszokás hosszú ideig vonzza népi gyógyszerek a cigaretta szagához

A dohányzás valójában csak korlátoz és kudarcra ítél bennünket. Menő dolog cigizni Ha az arcunkba fújják a füstöt, az a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető kellemesnek. Leszokni a dohányozni akarok újrakezdeni sárga fogak sem tartoznak éppen a kívánatos dolgok közé. Egy hamutartóval csókolózni pedig egy kicsit sem szexi!

A dohányzás következtében csak hamarabb ráncosodik a bőrünk. A hajunk elveszíti egészséges színét, fénytelenné, töredezetté válik. Mindezek ismeretében mitől lenne menő dolog cigizni?

Ráadásul a dohányzás hosszú távon rontja a nemzőképességünket, a szexuális teljesítményünket, és akár impotenciához is vezet. Hát ezek sem növelik a vonzerőnket. Viszont rengeteg más, hasznosabb dolgot vehetnénk a pénzünkön, ha nem cigarettára költenénk azt. Nézzük meg időnként magunkat a tükörben! Bölcsebbnek nem, csak idősebbnek látszunk a korunknál, mivel a dohányzás roncsolja a bőrünket és idő előtti ráncosodást okoz.

Ezen kívül semmi menő nincs abban, hogy úgy bűzlünk, mint egy hamuveder. Előfordul, hogy olyan mélyen azonosítjuk magunkat a dohányzással, hogy úgy érezzük, nélküle nem is léteznénk. Ragaszkodunk hozzá, mert lelkünk mélyén attól félünk, hogy nélküle nem lennénk teljesek.

Úgy érezzük, hogy a dohányos életmódunk nélkül elveszettek lennénk, s egyedül maradnánk a világban. A dohányzás saját identitásunk részévé vált, s tartunk attól, hogy nélküle nem találnánk magunkra. Csakúgy, mint sok más megrögzöttségünk, ez is csak egy hiedelem, mely nem válik hasznunkra. Egyszerűen megfoszt minket attól, hogy felismerjük: a jólét, egészség és harmónia kellene, hogy a természetes állapotunk legyen.

Segít megőrizni a karcsúságot Mint azt már tudjuk, a dohányos ember különböző hiedelmeket táplál a dohányzással kapcsolatban. Ilyen hiedelemnek nevezhetjük azt a széles körben elterjedt álláspontot is, miszerint a dohányzás segít a karcsúság megőrzésében. Sokan gondolják úgy, hogy a dohányzás tompítja az éhségérzet kialakulását, ezáltal hatékonyan közreműködik abban, hogy a dohányos sikeresen megőrizze ideális testsúlyát.

Való igaz, a dohányzás fokozza az anyagcserét.